Nechť se album dotýká duše a otevírá srdce. Nechť to, co otevře, je neseno v náruči Lásky a Života.
Album Písně na Cestu Ženy I:
- Jedinečná
- Jsem tu
- Vítej
- Jsem Boží
- Rozkvétající žena
- Matka - žena
- Táto
- Text, hudba: Klára Sára
- Vokál: Klára Sára; Bohuslav Šup (píseň Vítej); Katarina Zatovičová (píseň Matka - žena)
- Piano: Klára Sára
- Perkuse: Klára Sára; Papis Nyass (píseň Jedinečná)
- Basová kytara: Marek Štifter; Ladislav Novotný (píseň Jedinečná)
- Akustická/elektrická kytara: Bohuslav Šup
- Hoboj: Petra Zajíčková
- Saxofon/klarinet: Petr Vinklář
- Housle: Helen Rockhousle
- Violoncello: Vojtěch Nejedlý
- Sbor pod vedením: Antonia Nyass (píseň Rozkvétající žena), Klára Sára
- Sbor: Tamara Melissa, Antonia Nyass, Zdeňka Drbalová, Kateřina Jandová, Katarina Zatovičová, Iva Pobříslová, Michaela Prokopová, Marta Matějová
- Zvuk: Ladislav Novotný (Novoton studio), Adam Pakosta (3bees studio), Jakub Stratílek (ZUŠ Střezina), Marek Štifter (studio ArtDog)
- Mix, master: studio ArtDog, Marek Štifter 2021
- Producent: Marek Štifter
"Dávno jsem si přála zpívat během rituálů léčivé české písně," říká Tamara Melissa. Jako účastnice jejího dvouletého cyklu rituálů Cesta Ženy jsem cítila, že mám Tamaře nabídnout své hudební služby, ale netušila jaké. Chvíli nám oběma trvalo, než jsme pochopily, že se mají skrze mne zrodit rituální písně k tématům od početí až po smrt, že si právě ony žádají o pozornost. A tak se stalo.
Nastalo období Corony. Když jsem rozprášila poslední zrnko hlíny z patnáctiletého kompostu na mé zahradě, vznikl symbolicky prostor pro nový život, pro zrození. V pondělí jsem se probudila a cítila takový přetlak písně, že jsem ji ještě v pyžamu rychle zapisovala na papír a zároveň mačkala diktafon, abych zachytila alespoň zčásti zpěvem a hrou na piano to, co mi znělo uvnitř. Nejraději bych v tu chvíli nahrávala rovnou ve studiu i s dalšími nástroji, které jsem v písni slyšela, ale to muselo nějaký čas počkat. Píseň byla do hodiny hotová.
Takto probíhal celý týden, každý den jedna píseň, v neděli pak odpočinek. Když jsem ulehávala, tak jsem se naladila na téma další písně skrze zápisky, které jsem si vytvořila při setkání s Tamarou, nebo poslechem části meditace nahrané Tamarou k danému tématu rituálu. Nevnímala jsem tyto chvíle hlavou, ale jako bych prosakovala nějakou esencí, která měla být do písní vtištěna. Ráno mě pak vždy probudil onen přetlak, který si žádal okamžité zapsání.
Původní záměr natočit písně během několika dnů ve venkovních prostorách centra U Kamenné ryby, kde se rituály Cesty Ženy obvykle odehrávají, nás dovedl k báječným mužům, kteří podpořili a spoluvytvářeli cestu alba. Od výjimečného Bohuslava Šupa, alias Slávka, až po studiové zvukové mistry a muzikanty, kteří jsou uvedeni u jednotlivých písní.
To, co na písních miluji, jsou obrazy, scény, které jsem viděla během natáčení a vidím je pokaždé, když si píseň pustím. Každý nástroj, zvuk, hlas zastupuje důležitou roli v těchto silných příbězích, jako by se uvnitř písně odehrávaly energetické konstelace.
Kromě dvou zvuků, které nebylo možné zachytit na živo, je v celém albu vše nahráno reálně a osobně.
Pečlivě jsem si naciťovala, s kým písně natáčet, kterého muzikanta a zpěváka tam chci mít, aby s písní souzněl. Obsadit proto do sboru ženy, které prošly rituály Tamary, byla jasná volba. Mohla bych mluvit o každém umělci jednotlivě, proč právě on a proč právě v této písni, ale to nechme na jiný časoprostor.
Děkuji všem umělcům, podporovatelům a sponzorům, díky kterým se album mohlo zhmotnit.
Děkuji Bohu a jsem poctěna, že mě přizval k tvorbě tohoto alba, a těším se na pokračování - Písně na Cestu Ženy 2.
Kéž Vás posluchače písně podpoří na Vaší Cestě Domů.
S úctou Klára Sára